Schilderkunst in Moerkapelle

Cultuurproject op cbs De Rehoboth

“Ook verwelkomen wij de kunstenaars die de komende twee weken aan de slag gaan met onze kinderen”, aldus de directeur van cbs De Rehoboth tijdens de weekopening. Wat een warme ontvangst en enthousiasme die we vanaf dat moment iedere dag zouden ervaren, zowel bij de docenten als de kinderen: ”Ik hou van tekenen en vind deze weken het leukst.” Samen met de Rehoboth organiseerden we twee kunst- en cultuurweken met als thema: schilderkunst. Docenten gingen zelf aan de slag met hun gekozen thema per groep. Bussen reden af en aan naar diverse musea in het land, waarbij wij een procesgerichte verwerkingsles voor in de klas verzorgden. Hieronder een impressie.

Groep 1
Spelen met kleur is het allerleukste dat er is. Dat ontdekten de kinderen in museum Gouda in de rondleiding ‘Speuren naar kleuren’. Waarna ze dit spel voortzetten in de klas tijdens de verwerkingsles Je knuffel als Mondriaanschilderij. Gelijk Piet Mondriaan maakten ze van hun hond, konijn, draak een blokkenmozaïek.

Groep 2
Ook groep 2 experimenteerde met kleur. Museum Gouda bood tijdens de rondleiding ‘Speuren naar kleuren’ een palet aan kleur- en beweegactiviteiten. In de klas kwamen vervolgens de potten verf op tafel en oefende ze met het mengen van kleur. Dat je net als Kandinsky muziek kunt schilderen ontdekten de kinderen tijdens de verwerkingsles Er zit muziek in mijn kwast.

Groep 3
Van Gogh kon naast schilderen ook prachtig schrijven, je kreeg gewoon zin om zelf aan de slag te gaan. Na de tentoonstelling ‘Een brief aan Vincent’ in het Van Gogh museum werd de natuur dan ook passievol en met grote gebaren vastgelegd tijdens de verwerkingsles De roze boomgaard. Ook de klanken van de lente werden zichtbaar. Want alles begint met inspiratie.

Groep 4
In de museumles ‘In het spoor van Mondriaan’ gingen de kinderen op zoek naar de toekomst in Kunstmuseum Den Haag. Terug in de klas werd het onderzoek voortgezet in de verwerkingsles Componeren met inkt. De toekomst lieten ze ongewis en concentreerden zich op het ’nu’: wat is inspiratie en hoe vang je de essentie van een mens, dier, ding, landschap in een Mondriaans blokkenmozaïek van inkt.

Groep 5 en 6
Flesjes met een vettige goudgele vloeistof gingen van hand tot hand. Voorzichtig gesnuf om de geur te herkennen. “Walnoot, is het walnoot?” – “Olijfolie?” – “Neeee!! Pindakaas!!?” “Bijna goed, het is lijnolie. Zo rook het vroeger in de ateliers van de oude meesters. Lijnolie was namelijk hét bindmiddel om olieverf mee te maken. En ook nu nog.” Na een oogstrelend bezoek aan de Hollandse Meesters en Schilders in de Gouden eeuw in het Mauritshuis, drong het leven van kunstenaars uit de Gouden eeuw letterlijk via het reukorgaan binnen in de verwerkingsles In geuren en kleuren. Na deze geurbeleving keek de klas middels de VTS-methodiek (Visual Thinking Strategies) naar kunstwerken die in het museum te zien zijn en inspireerden zichzelf en elkaar. Samen op zoek naar betekenis met plezier en respect voor elkaars mening. Hierbij werden de bevindingen onderzocht met houtskool en vervolgens met verf.

Groep 7
Steeds weer blijkt dat kinderen ongelooflijk goede kijkers zijn. Na een bezoek aan de tentoonstelling ‘Een brief aan van Gogh’ in het Van Goghmuseum werd zijn werk met nog meer belangstelling bestudeerd tijdens de verwerkingsles Lichtdichten. Kleurpaletten van diverse pointillistische werken werden procesgericht grondig onderzocht. De wow-momenten waren hierbij niet van de lucht: ”Juf, kijijijk!!! ik heb een soort roze gemaakt!!” – “Ooooh, dit lijkt wel goud!!” De kinderen maakten zo écht verbinding en schreven gedichtjes waar we stil van werden. Met de mengkleuren componeerden ze een pointillistisch snipperwerk.

Groep 8
”Schrijf drie geluiden op die je vanochtend hoorde: de hond, hagelslag op je brood, het slot van je fiets.. en noteer die als jouw eigen originele onomatopee: Pow! Wow! Boem!” Zo begon de geluidenzoekles Mijn schoen doet Tsssjieieiep… In  Het Stedelijk Amsterdam en op school hadden ze eerder al kennisgemaakt met de stilisten van kunstenaarsbeweging De Stijl in de museumles ‘Jouw stijl – Mijn stijl”. In de klas legden ze in dezelfde heldere benadering hun eigen wereld vast in een Pop art-poster. Dat je het beste leert door zelf te doen bleek uit een antwoord op de vraag wat pop art is: “…dat je van hele gewone dingen kunst kunt maken.”